dinsdag 14 februari 2017

Een luchtje!

Het is niet altijd zalig weer in Rincón de la Victoria, soms kan het er te fris zijn om het in huis “gezellig” te hebben. daarom is er in onze slaapkamer en living een airco geplaatst die kan koelen én verwarmen. Zo kan het toestel zowel in de zomer als in de winter het gezellig maken.
In de keuken was er nog geen airco geïnstalleerd en dat wilden we nu ook aanpakken. De keuken is de koelste plaats van ons huis, hij is noordoost gericht en krijgt dus erg weinig zon binnen. Ook op de patio voor de woning is de zon tegen de middag al een stuk weg en kan daar dan ook geen straalwarmte van komen. Een airco is een soort warmtepomp en heeft dus een zeer groot rendement. We zouden ook een elektrisch vuurtje kunnen plaatsen maar dan zou het rendement vele malen kleiner zijn. We zijn dus beslist : Er komt een airco!
Daar ik nog steeds weinig of geen Spaans spreek verkies ik iemand die Engels spreekt. Een advertentie in een Engelstalig lokaal blad, de “Euro weekly News” zou ons helpen.
We vonden een advertentie van Chris Ceran van Econocool met telefoonnummer en emailadres. Na enkel mails over en weer vond Chris het beter om even langs te komen om een correcte offerte te kunnen maken. Ondanks het feit dat ik hem een route beschrijving stuurde om onze woning te vinden belde hij ons op met de melding dat hij onze woning niet vond… ik stond al enige tijd op de uitkijk en zag iemand in de straat rondlopen met een map onder de arm. Ik trok zijn aandacht en ja hoor het was Chris Ceran. Na alles besproken te hebben kregen we een eerlijke prijs, we waren akkoord dat hij de installatie zou doen en we spraken af om op donderdag 9 februari te beginnen.
Nog maar plots was hij vertrokken als we ons realiseerden dat 9-2-2017 geen goed moment was : Christientje kwam dan net terug van een weekje Vlaanderen en ik moest ze afhalen aan het vliegveld Malaga. Een mailtje naar Chris en de afspraak werd vervroegd naar maandag 6 februari. Perfect want dan was Christientje niet thuis en zou ze dus geen last hebben van het vuil en de ongemakken van de werken. Tegen dat ze terugkwam zou alles geklonken zijn. Prima de Luxe.
Op zondag 5 februari maak ik dus de hele keuken en een stuk van de berging leeg om de werken te vergemakkelijken. Buiten- en binnen-unit zouden via het vals plafond van de keuken verbonden worden en ook het condens water moest afgevoerd worden naar de bijkeuken. Heel wat boor- en afbraakwerk om de installatie mooi te houden was nodig. De keuken stond klaar om de installatie vlot te laten verlopen.
Chris zou tegen 9:30 ter plekke zijn dus stond ik om 7 uur op om rustig te kunnen ontbijten, op te ruimen en me klaar te maken vóór Chris hier toekwam.
9:15 ik sta te wachten in de keuken, elke auto die voorbijkwam bekeek ik om te zien of het Chris niet was…
12:41 nog steeds geen Chris te zien, ook geen mail, WhatsApp of telefoontje gekregen. Dus maar een Whatsappeke gestuurd met de vraag waar hij bleef.  
13:44 een uur na mijn vraag kreeg ik volgend antwoord:”Hi I am so sorry I stupidly put it in my diary for next Monday not for today, I am so sorry”.
Dit vond ik niet kunnen, dus enigszins kwaad schreef ik:” I don't know if we are going through with you for the air-conditioning installation. If we can't trust on you for an installation, what will it be if there is a problem with the installation. I will discuss it with Christine on Thursday and let you know”.
Onmiddellijk kreeg ik nu antwoord:” So sorry again it was a stupid mistake”.
Dan maar alles weer op zijn plaatst gezet en de keuken weer leefbaar maken, er zit niets anders op.
9 februari, Christientje zie ik terug bij de luchthaven, ze is moe van een week van hier naar daar te crossen dus ik laat het wachten tot vrijdag om te overleggen wat we doen met Chris…
Iedereen kan zich eens vergissen dus beslissen we hem een tweede kans te geven. Omdat het toch in zijn agenda stond voor 13 februari schrijf ik hem volgend whatsappeke: ”Hello Chris, after consultation with Christine we will continue with you for the air-conditioning installation. Can you confirm that you can install the airco on next Monday 13 February?”
Onmiddellijk krijg ik antwoord:” Yes we will be there at 9.15”.I k reageer: “Ok, till then”.
Zondag 12 februari, maak ik samen met Christientje opnieuw de keuken vrij voor de installatie op 13 februari…
Maandag 13 februari : vroeg op, eten en de keuken vrij gemaakt tegen 9:15. Het is weer wachten. Christientje gaat naar het centrum om er een krantje te halen, ik wacht geduldig…
dinsdag 14 februari 2017, gisteren is Chris niet langsgekomen, hij heeft zelfs geen mail, sms  of whatsappeke gestuurd. Zou dat dan echt zo gaan in Spanje? Beloven en niet nakomen? We dachten dat we goed zaten want Chris is een Brit maar blijkbaar kun je ook niet steeds op Britten rekenen zo blijkt nu toch.

Een advertentie in een blaadje blijkt dus opnieuw gevaarlijk, veel beloven weinig doen, gelukkig hadden we geen voorschot gegeven. Dat heb ik me al enige tijd geleden voorgenomen : ik betaal geen voorschot op uit te voeren werken. Eerst moeten de werken uitgevoerd zijn en dan pas betalen, boter bij de vis!